Reklama telewizyjna 12.03.2012

Reklama radiowa

Telewizja dla wielu osób kojarzy się głównie z reklamami i to z reklamami najbardziej irytującymi ze wszystkich rodzajów reklam. Problemem są ciągnące się bloki reklamowe, z reklamami powtarzającymi się dziesiątki razu dziennie. Najbardziej denerwują reklamy nadawane w trakcie filmów, kiedy film zostaje przerwany w najciekawszym momencie, aby nadać blok reklamowy. Większość ludzi oglądających telewizję zapytana czy reklama telewizyjna ma na nich jakiś wpływ, odpowiada, że taka reklama wcale na nich nie działa. Tak jednak nie jest. Reklama telewizyjna jest najdroższą formą reklamy, jest wielokrotnie droższa niż reklama radiowa. Zrealizowanie trwającej kilkadziesiąt sekund reklamy to wydatek co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wyświetlenie 30-sekundowego spotu kosztuje od kilku do kilkudziesięciu tysięcy w zależności od pory dnia i od sąsiedztwa innych programów. Czas antenowy osiąga najwyższe ceny przed ważnymi wydarzeniami sportowymi, kulturalnymi i politycznymi, kiedy oglądalność jest największa. A przecież nie wystarczy nadać tylko raz reklamę. Aby reklama odniosła pożądany skutek i utrwaliła się w świadomości, a raczej w podświadomości widza, musi być powtarzana dziesiątki, a nawet setki razy. Koszty emisji takiej reklamy rosną więc w setki tysięcy, a nawet miliony złotych. Chyba żadna firma nie może pozwolić sobie na zaangażowanie tak wielkich środków finansowych, jeśli nie jest przekonana do celowości takiego działania. Z badań przeprowadzanych w trakcie i po emisji reklam telewizyjnych wynika, że zawsze po takiej akcji reklamowej wzrasta zainteresowanie klientów towarami i usługami reklamujących się firm. Wzrastają obroty i zyski. Gdyby tak nie było, reklama telewizyjna już dawno by wymarła i została zastąpiona innymi, tańszymi rodzajami reklamy. Widzowie bronią się przed reklamami przełączając na inny kanał zaraz na początku bloku reklamowego, ale redakcje telewizyjne znalazły i na to sposób. Bloki reklamowe na większości kanałów wyświetlane są w tym samym czasie. Pozostaje więc wyjście na chwilę do innego pomieszczenia, na przykład aby zrobić sobie kawę, ale wszyscy zostawiają włączony telewizor, aby słyszeć, kiedy skończy się reklama i wrócić do oglądania przerwanego filmu. W reklamie telewizyjnej oprócz obrazu bardzo ważny jest także dźwięk, bo dźwięk dociera także do widzów, którzy odchodzą od telewizora w trakcie trwania reklamy. I pomimo, iż większość osób twierdzi, że reklama na nich nie działa, to jednak powtarzające się dziesiątki razy dziennie nazwy reklamowanych towarów, nazwy firm, czy motywy melodyczne kojarzące się z określoną firmą tak utrwalają się w podświadomości widzów, że później idąc na zakupy nieświadomie decydują się na zakup właśnie tych towarów, których nazwa jest mocno utrwalona w podświadomości. Tak więc tego typu reklama działa.