Rodzaje reklam 12.03.2012

Rodzaje reklam

Istnieją różne sposoby reklamowania firm, działalności, produktów czy usług. Omówimy tutaj te rodzaje reklam, które są najczęściej stosowane, mają największy zasięg i wykazują się największą skutecznością reklamową. Pod względem zasięgu najważniejsza jest reklama telewizyjna, podobna do niej jest reklama filmowa. Duży zasięg ma także reklama radiowa i reklama prasowa. Ze względu na skokowy rozwój technologii multimedialnych i internetu, reklama prasowa z roku na rok traci swoje znaczenie na rzecz innych rodzajów reklam, które wykorzystują stworzone dla nich najnowocześniejsze technologie. Reklama prasowa wprawdzie nie stoi w miejscu i także oprócz klasycznych drukowanych reklam dołącza do gazet i czasopism różne gadżety reklamowe, głównie płyty CD lub DVD z filmami i grami, czasami kubki reklamowe i breloczki, jednak szeroka dostępność filmów i gier w internecie powoduje coraz mniejsze zainteresowanie tymi dodatkami, szczególnie, że zwykle za wydania zawierające te dodatki należy płacić więcej niż za wydania bez dołączonych gadżetów reklamowych. Bardzo duże pole rażenia mają reklamy kinowe emitowane przed filmami. Treści zawarte w tych reklamach docierają do większości osób obecnych w kinie. Im ciekawszy film, tym większa oglądalność, ale niestety im ciekawszy film, tym prędzej widz zapomina o reklamie oglądanej przed filmem. Reklama telewizyjna dociera do szerszego grona widzów niż reklama kinowa, ale też ma swoje ograniczenia. Widz w kinie jest niejako "zmuszony" oglądać reklamę, natomiast widz przed telewizorem najczęściej przerywa oglądanie telewizji na początku bloku reklamowego i wraca przed telewizor po jego zakończeniu. Aby jakaś część reklamy dotarła do widza, reklama musi być często powtarzana, co jeszcze bardziej denerwuje widza i jednocześnie znacznie podnosi koszty takiej reklamy. Reklama radiowa ma także duży zasięg, lecz jest trudniejsza do wykonania, ponieważ dysponuje się tutaj tylko głosem. Ale profesjonalnie przygotowana także może dać dobre efekty, a jest dużo tańsza niż reklama telewizyjna. Najszybciej jednak rozwija się reklama internetowa. Wprawdzie nie wszyscy jeszcze mają dostęp do internetu, a część osób starszych wręcz boi się i nie rozumie internetu, ale z roku na rok przybywa coraz więcej osób, dla których internet nie ma żadnych tajemnic i czują się w internecie jak ryba w wodzie. Reklama internetowa jest dość tania w porównaniu do innych rodzajów reklam i coraz bardziej skuteczna, bo coraz więcej osób właśnie w wyszukiwarkach internetowych poszukuje miejsc gdzie można kupić poszukiwane przez nich towary. Drukowane książki telefoniczne i informatory szybko tracą swoją rolę informacyjną i reklamową. Należałoby tu też wspomnieć o reklamie zewnętrznej, duży efekt reklamowy dają też wydruki wielkoformatowe i bilboardy. Bardzo szybko rozwija się też rynek upominków reklamowych. Gadżety reklamowe takie jak długopisy, breloczki, kalendarze czy kubki reklamowe doskonale spełniają swoją rolę jako nośniki reklamy i służą osobom, którym zostały wręczone przez wiele tygodni i miesięcy.